Kultura na kozetce

Czym jest komunikacja? Za pomocą jakich kanałów porozumiewamy się ze sobą i jak robić to prawidłowo? Tego wszystkiego dowiedziały się dzieci z Danowa oraz Mostów podczas warsztatów psychologiczno-teatralnych zorganizowanych w Teatrze Brama w Goleniowie w dniach 15-16 października 2016. Młodzi uczestnicy warsztatów podczas gier i zabaw poznali wiele sposobów komunikacji. Dzieci stworzyły m.in. instalacje artystyczne z gazet, słomek oraz plasteliny, aby przekonać się w trakcie pracy, jak ważne jest słuchanie siebie nawzajem. W trakcie warsztatów nie zabrakło również rozmów nad samym problemem, prowadzonych przez psycholog, Katarzynę Pojawę. Kontakt wzrokowy, dotyk, słowa, mowa, gest - to tylko niektóre z wymienionych przez dzieci podstawowych elementów porozumiewania się. Po zapoznaniu się z zagadnieniem, dzieci pod czujnym okien Oleha Nesterova oraz Nastii Miedviedievej w małych grupach stworzyły krótkie etiudy teatralne – „Dobry oraz zły słuchacz”. Mogły przekonać się o tym, jak się czują, gdy ktoś, do kogo mówią, ich nie słucha. Dowiedziały się także jak zachowuje się dobry słuchacz. Dzieci stworzyły czarną listę zachowań złego słuchacza, a następnie „Przepis na Dobrego Słuchacza”, czyli listę zasad prawidłowej komunikacji.

Dzięki udziałowi w warsztatach dzieci doświadczyły nowego wymiaru edukacji - podstawy edukacji psychologicznej zostały wplecione w zabawę na deskach teatru.  Warsztaty na styku edukacji psychologicznej i kulturalnej stanowiły dla siebie bardzo dobre uzupełnienie. Edukacja kulturalna poprzez spotkania w teatrze i z teatrem została pogłębiona o wiedzę z zakresu skutecznej komunikacji interpersonalnej. Niezwykle twórcza zabawa, teatr i występy, które są tak bardzo dla dzieci atrakcyjne w swojej formie, sprawiły, że taka edukacja nabrała życia poprzez dialogi, choreografię, scenariusz i inne elementy sztuki teatralnej.

Projekt zorganizowany w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2016-2018 został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury. Pozwolił on uczestnikom przybliżyć się do kultury, a także poszerzyć umiejętności dobrej komunikacji interpersonalnej. Po dwóch dniach wspólnej pracy, dzieci opuściły siedzibę teatru z wielkimi uśmiechami na ustach i z nadzieją na kolejne spotkanie w najbliższym czasie.

 

Katarzyna Pojawa